تیترنمارسانه دیدروزنامه ها/نشریات چاپی

تیتر مهم روزنامه پیام ما:توافق پاریس؛ همه جهان جز ایران یمن و لیبی

تیتر مهم روزنامه پیام ما:توافق پاریس؛ همه جهان جز ایران یمن و لیبی

روزنامه پیام ما در گفت و گو با مجید شفیع‌پور، رئیس موسسه ملی تغییر اقلیم دانشگاه تهران از اهمیت حضور ایران در نشست اقلیمی سازمان ملل متحد خبر داده است.

بر اساس سخنان شفیع پور نپیوستن ایران به توافقنامه پاریس امکان مشارکت در بسیاری از مباحث مذاکراتی کاپ ۲۹ را سلب می‌کند فقط کشورهای عضو می‌توانند تعیین موضع کنند.

او افزوده:تا این لحظه، هنوز ایران به توافقنامهٔ پاریس نپیوسته و آن را از مجلس عبور نداده است. در دولت به تصویب رسیده، اما در مجلس مراحل قانونگذاری‌ آن طی نشده است. الان فقط سه کشور در جهان هستند که هنوز به توافقنامه نپیوسته‌اند که عبارت است از ایران، یمن و لیبی. همین نپیوستن جمهوری اسلامی ایران به توافقنامهٔ پاریس امکان حضور و مشارکت بسیاری از مباحث مذاکراتی در جلسات کاپ ۲۹ را از ما سلب می‌کند. فقط کشورهای عضو هستند که می‌توانند مستقیماً در اظهارنظرها و مذاکرات تعیین موضع کنند. البته ما در قالب کشورهای هم‌فکر و همچنین در قالب بلوک مذاکراتی موسوم به گروه ۷۷ و چین، امکان ارائهٔ نظر داریم، ولیکن هرگاه در مورد مفاد خاص انفرادی کشورها پیرامون مباحثی دربارهٔ توافقنامهٔ پاریس باشد، این امکان برای ایران فراهم نخواهد بود. از سوی دیگر، دستورهای کاپ ۲۹ که بسیار مهمند نیز ذیل توافقنامهٔ پاریس در مذاکرات تخصصی به بحث گذاشته می‌شود و جمهوری اسلامی ایران فقط در قالب بلوک‌های مذاکراتی می‌تواند اظهارنظر کند. امیدواریم امسال هیئتی توانا، باصلاحیت و مطلع از اقدامات کشورمان در این عرصه‌ها و آسیب‌پذیری‌هایی که داشتیم، حاضر شوند و دربارهٔ آثاری که این تغییرات بر اقلیم ایران می‌گذارد و برنامه‌های ملی صحبت کنند. همچنین، امیدواریم بتوانیم از حمایت‌های مالی، فناوری و نیروی انسانی پس از پیوستن به توافقنامهٔ پاریس بهره‌مند شویم؛ چراکه این موارد برای کشورهای عضو توافق وجود دارد و برای کشورهای غیر عضو تمهیداتی پیش‌بینی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا